Saamborgh dynamisch

Saamborgh Academie

Bij Saamborgh vinden wij het belangrijk dat medewerkers zich continu kunnen blijven ontwikkelen. Dat levert tenslotte nieuwe kennis, inspiratie en enthousiasme op en daarmee kunnen we onze bewoners de beste kwaliteit blijven bieden.

De Saamborgh Academie bestaat uit:

  • De BIG-academie
  • De Scholingscaroussel
  • Pilot Academische Verpleeg(t)huiszorg
Saamborgh klachten vulpen

Bevoegd en bekwaam blijven

BIG-academie

In deze academie draait het om bekwaam blijven. Aan de hand van E-learning, praktijktraining en toetsen zorgen we ervoor dat alle medewerkers bekwaam blijven voor de meest voorkomende handelingen binnen Saamborgh. Op deze manier kunnen wij de kwaliteit blijven bieden die onze bewoners nodig hebben en verdienen.

Daarnaast staat plezier hoog op de agenda tijdens de rondtour van de BIG-academie. Met collega’s ervaringen uitwisselen, handelingen oefenen die je in de praktijk wellicht al een tijd niet hebt gedaan en tegelijkertijd je kennis bijspijkeren. De dagen worden altijd als erg leuk ervaren waarin veel gelachten wordt.

Herkennen en handelen

Scholingscarrousel

Naast het bekwaam blijven in alle handelingen is het ook belangrijk om de feitelijke kennis te behouden en bij te spijkeren. Wat is dementie en wat zijn de nieuwste ontwikkelingen op dit gebied? Waarom gedraagt een bepaalde bewoner zich de laatste tijd anders? Voor alle medewerkers van Saamborgh is daarom de Scholingscarrousel ontwikkeld.

Met landelijke kennisdagen, thema’s bij teamoverleggen en trainingsdagen op de locaties willen we er bij Saamborgh voor zorgen dat al het personeel gedrag, houding en ziektebeelden begrijpt en daar goed op kan inspelen. Alleen op deze manier kunnen wij een veilig en fijn (t)huis bieden aan onze bewoners.

Onderscheidend en vernieuwend

Academische Verpleeg(t)huiszorg

Bij Saamborgh kijken we verder en durven we buiten de gebaande paden te kijken. Hoe hoort goede zorg eruit te zien en welke vernieuwende rol kunnen wij daarin pakken? Als eerste particuliere woonzorgorganisatie in Nederland zijn wij daarom in 2020 een succesvolle pilot gestart met de Stichting Academische Verpleeg(t)huiszorg Nederland (S-AVN) en het ROC Flevoland om een wetenschappelijke leeromgeving te ontwikkelen.

Deze leeromgeving biedt studenten de kans om een extra wetenschappelijke verdiepingsslag te slaan tijdens hun stage. Samen met de studenten kijken we op de locatie naar een andere manier van zorg die ook nog eens wetenschappelijk ondersteund wordt.

Door continu onderzoekend naar de behoeften te luisteren en de personeelsplanning af te stemmen op de bewoners, kunnen de medewerkers ook echt tegemoetkomen aan diens wensen. Niet iedereen wil in de ochtend gedoucht worden, waarom is dit dan wel de standaard in de zorg? Het begint bij de wensen of behoeften van cliënten.